Gitara klasyczna lub akustyczna z podwójnym topem – znana także jako „kompozytowa” lub „sandwich” – to instrument, którego płyta rezonansowa składa się z dwóch warstw drewna (czasem tego samego gatunku, a czasem różnych), przedzielonych specjalną przekładką. W tej roli zazwyczaj występuje nomex, czyli polimer kevlarowy o strukturze plastra miodu, początkowo projektowany na potrzeby lotnictwa. Niekiedy lutnicy sięgają również po drewno balsa lub inne starannie dobrane materiały stanowiące pilnie strzeżony sekret pracowni. Dzięki tej konstrukcji w płycie rezonansowej powstają liczne, wypełnione powietrzem przestrzenie a cała płyta jest lżejsza od tradycyjnej płyty z pełnego drewna. Pierwsze gitary typu double-top stworzyli wybitni niemieccy lutnicy, Gernot Wagner i Mathias Dammann.
Płyta rezonansowa typu double-top nie jest tak cienka jak ta z ożebrowaniem kratowym (lattice). Pod względem akustycznym zachowuje się podobnie jak tradycyjna płyta z litego drewna.
Kluczowym zamierzeniem tej koncepcji jest maksymalizacja energii dźwięku emitowanego przez płytę rezonansową, przy jednoczesnym zachowaniu lekkości instrumentu. Rezultat? Gitara staje się głośniejsza, a jej brzmienie bardziej responsywne. W efekcie uzyskujemy znakomitą projekcję dźwięku. Jednak korzyści double-topu nie kończą się na samym brzmieniu. Dodatkowa warstwa materiału w środku wzmacnia konstrukcję instrumentu, minimalizując ryzyko wypaczeń, pęknięć czy deformacji, które mogą pojawić się z czasem.
Proces tworzenia płyty rezonansowej typu double-top to wyzwanie na najwyższym poziomie lutniczego rzemiosła. Jest on niezwykle złożony i czasochłonny, a powodzenie całego przedsięwzięcia zależy od mistrzowskich umiejętności oraz precyzji na każdym etapie pracy. Kluczowy jest proces laminacji – musi być przeprowadzony z niebywałą starannością. To nie jest miejsce na pośpiech czy kompromisy. Nawet najdrobniejsze przesunięcie lub niedoskonałość może nie tylko osłabić konstrukcję, ale również negatywnie wpłynąć na brzmienie. Nie mniej ważne jest zaprojektowanie i wykonanie ożebrowania oraz wewnętrznej struktury instrumentu. Wszystko musi być należycie przemyślane. Celem jest uzyskanie idealnego balansu między solidną konstrukcją a optymalnymi właściwościami akustycznymi.
Gitara klasyczna z płytą double-top to instrument z najwyższej półki, oferujący szereg przewag nad tradycyjnymi modelami z pojedynczą płytą rezonansową. Oprócz wyraźnie lepszej projekcji dźwięku i bogactwa brzmienia, charakteryzuje się także większą stabilnością konstrukcji.
W konstrukcji gitar z podwójną płytą rezonansową specjalizuje się kilku wybitnych lutników oraz renomowane firmy. Oto niektórzy z najbardziej cenionych twórców, którzy wyznaczają standardy w tej dziedzinie:
Gernot Wagner: niemiecki lutnik, który uchodzi za jednego z prekursorów w zakresie gitar z podwójnym topem. Jego instrumenty wyróżniają się nie tylko jakością wykonania, ale również oryginalnym podejściem do procesu konstrukcji.
Rafał Turkowiak: innowacyjny polski lutnik, który zdobył uznanie dzięki swoim nowatorskim rozwiązaniom.
David Skolnick: amerykański lutnik z wieloletnim doświadczeniem w budowie gitar z podwójnym topem. Jego instrumenty zachwycają klarownością brzmienia i mistrzowskim wykonaniem.
Dario D’Attis: włoski lutnik, którego instrumenty wyróżniają się najwyższą jakością wykonania i doskonałym brzmieniem.
Daniel Friederich: legenda francuskiego lutnictwa. Uznawany za jednego z najwybitniejszych twórców gitar z podwójnym topem. Każda gitara sygnowana jego nazwiskiem to symbol perfekcyjnego brzmienia i najwyższego kunsztu wykonania.
Jan Tuláček: czeski lutnik, jeden z mistrzów konstrukcji double-top. Jego gitary słyną z wyjątkowego charakteru brzmienia i doskonałej grywalności.
Gitary klasyczne z podwójną płytą rezonansową od lat podbijają serca doświadczonych muzyków – zarówno tych koncertujących, jak i studyjnych. I to nie bez przyczyny. Te wyjątkowe instrumenty nie tylko urzekają głębią i bogactwem brzmienia, ale również zapewniają imponującą projekcję dźwięku. Solidność konstrukcji idzie tutaj w parze z precyzją akustyczną, gwarantując niezawodność w każdych warunkach – czy to na scenie, czy to podczas wymagających sesji nagraniowych.
Walory gitar z podwójnym topem stają się nieocenione, gdy trzeba przebić się przez akustykę dużych sal koncertowych lub współbrzmieć z pełną orkiestrą, zachowując przy tym klarowność każdej nuty. Dzięki swojej wysokiej precyzji instrumenty te doskonale radzą sobie także w studiu – pozwalają uchwycić nawet najsubtelniejsze niuanse. Właśnie dlatego profesjonaliści, dla których liczy się pełnia wyrazu oraz kontrola nad dźwiękiem, tak często sięgają po gitary double-top. Wiedzą oni bowiem, że każda nuta zabrzmi dokładnie tak, jak będą tego chcieli.
Gitary z podwójnym topem zyskują też uznanie w kręgach pedagogów i uczniów. Ich doskonałe brzmienie oraz responsywność sprzyjają rozwijaniu umiejętności technicznych i kształtowaniu wrażliwości artystycznej już na wczesnych etapach nauki. Trzeba jednak mieć na uwadze, że ze względu na bardziej zaawansowaną konstrukcję, instrumenty te są zauważalnie droższe niż ich odpowiedniki z pojedynczą płytą. Z tego powodu mogą stanowić większe wyzwanie finansowe, zwłaszcza dla początkujących czy średniozaawansowanych muzyków, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z gitarą.
SALE
VIDEO
VIDEO
VIDEO